Wednesday, May 29, 2013

Solat suBuh Vs soLat Raya

rase2 siape menang? hu4...n_n antara solat subuh n solt raya aidilfitri... dh thu kn? xperlu tnye jauh2.. tnye diri sendiri dh blh jwb.. bile tibe 1 syawal... menjelang aidilfitri... solat suBuh jer... msty xramai... xpelik ker... mne lg fardu..? slt raya ker... slt sUbuh...?

mse aidilfitri yg lps... cm biasela... waktu subh tiba... aku bgesa ke msjid... semgt nk takbir membsrkn ilahi... (kononnya.) tp aku t'lewat ckit... blh nk dikatakn... aku org yg t'ahkirla...hu4... time dh kedengrn iqomah.. ingtkn  xcukp saf... ai... 3baris jer..? hu4... xperla... mgkin ramai yg pulg ker kg katakn... detik di hatyku...  slps takbir... aku pulng ke rumh nk mkin ckit... biasela... kn sunnah mkn dulu sblm slt raya... sblm tdy pon imam dh uar2kn yg slt raya aidilfitri pkul 8pg...

gambar hiasam tau..
So saat mennti tu... melahapla dulukn... klu dh t'lentang dkt meja... ketupat.. syur lodeh, kuah kacg... rendg daging... ayam kari... kueh mueh... per... menahan slmama sethun... mne xblh thn... hu3..n_n dh siap mkn kire2 7.47am... aku trud grk ke msjid... smpi sne anggrn kul 8 am la... smpai sne... udh ku xpikirin... xde ruang bgiku... UMMMII...TT_TT kereta jgn nk ckplakn... paking confim jauh2... brg kali ade tol agk yea.. mmg sesk sgt2.. ni mjlis kahwin artis pon klh... hu3... nk cite rmi sggt2... bsikal, motorsaikl n kal2 dgn yea smua ade... 

gmbar hiasan jer..
mm... klu nk dibandingkn dgn slt sUbuh pgy tdy.. slh bebeNohla aku... kg la sgt... msyrkt kite... lbih serIus mgerjakn slt sunat yg hnya setahun seKALI... dripd slt yg WAJIB.. cm slt sUbuh.. aYoyo.. mgkin sbb didikn dri kecil ni... dh jdy sbg adat.. nk kate lelaki jer ramai... xlarh... prmpon lgla... xblh bYgkn... hu3..  yg pliknya... wania yg dtg dgn haruman yg buLu hidung aku pon blh gasterik... t'lbh batsan bginya... hurm.. xkire pula... org lain dok takbir membesarkn ilahi... ade mamat ni lyn SMS... kepala paip btul... org menghayati.. ini sesuka haty... blh cite yg bgmbr n bsembg agy... adoi... Maaasyarakat..x2 xkire lps slt agy... kn ade khutbah... berape kerat jer yg dgr yg lain... ai, mcm cipsmore.. kejap ade.. kejap xde... 

nk ckp lbh2.. xleh.. mcm aku baling bola bowling ke dinding pantul kene aku blk... bengkak tahap gaban ni.. yeala... ank bgsa sapa.... ank sapa lowh ni.. hurm.. nk citenya... betapa islam itu tidk difahami oleh msyrkt kite sndiri.. yg sunat mjdy wajib..  sdgkn slt subh itu lbh byk fadhilatnya.. bukn nk kata slt raya xperlu... tp nk kata kwjipan tu... tp yg xslt tu.. p mne? 

No comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home http://www.CustomBloggerTemplates.com