Thursday, May 16, 2013

maSa lapang Vs Buzy (la sgt)

Kite selalu mudah katakn.. bile tggjwb yg diamanahkn xdpt dilaksanakn.. "oh, mfla.. asgmnt byk sgt..." sory.. ade mslh family...' itu ini begitu begini.. cm lgu ni...


sebenarnya... kite mempunyai mase lapang cume  kbanyakn manusia lalai dan lengah terhadap seSuatu peKerjaanNya sebb mereka tidak tahu menghargai dan mereka tidak mensyukurinya dengan baik akan nikmat “masa lapang”.




 
 Antara nikmat Allah yang kite memperolehi adalah maSa lapang.. Cm lagu raihan.. "muda seblm Tua, kaYa sebelum meskin, lapang sebelum sempit.." hu3.. ubah ckit jer.. pe2 pon nk katakan maSa laPang itu pemberian tuahn pd hamBanya.. iatu NIKMAT... bsYukurla kamu akn nikamt masa lapangmu.. bLh b'ibadah.. briadah b'sama kluarga.. dapt byk laksanakn p'kerjaan yg kita inginkn.. ingat! pkerjaan yg dbolehkan jer.. y xblh... lu pkla sendiri.. dh besarkn... hu3... (gurau2 ptg..)




haaaa... ingat tu.. Rasulullah s.a.w. sendiri dh b'pesan.. kBYKkn manusia Rugi pd nikmat KESIHATAN n maSa laPang.

“Masa lapang” ini maksudnya ialah kekosongan daripada berbagai kesibukan dan perkara-perkara keduniaan yang menghalang dan melarang seseorang daripada melakukan urusan-urusan akhirat.
Hal ini tidak bertentangan dengan apa yang dijelaskan dalam beberapa ayat al-Quran dan hadis berkenaan dengan galakan atau dorongan berusaha dan mencari sumber kehidupan, selagi hal yang demikian tidak menyebabkannya tenggelam dalam gelombang dan tuntutan kehidupan, dan tidak pula menghalangnya daripada melaksanakan peraturan Allah SWT.





Terdapat dalam hadis lain sabda Rasulullah s.a.w:
“Rebutlah keuntungan (dalam) lima perkara sebelum (datang) lima perkara: masa hidup sebelum mati; sihat sebelum sakit; lapang sebelum sibuk; muda sebelum tua dan masa kaya sebelum miskin.”
Masa lapang tidak akan tetap kosong buat selama-lamanya. Ia akan tetap diisi sama ada dengan perkara yang baik atau perkara yang tidak baik. Sesiapa yang tidak mencipta kesibukan dirinya dengan perkara yang benar (haq), dia akan memiliki kesibukan yang sia-sia (batil). Justeru itu, beruntunglah orang yang mengisi masanya dengan kebaikan dan amal saleh; dan celakalah orang-orang yang mengisi masanya dengan kejahatan dan kebinasaan.


Golongan salaf zaman lampau sangat membenci lelaki yang tidak memiliki sebarang pekerjaan, Dengan demikian nikmat masa lapang tersebut baginya bertukar menjadi bencana, sama ada lelaki atau wanita. Oleh yang demikian dikatakan “Masa kosong bagi lelaki adalah satu kealpaan; dan bagi wanita adalah satu rangsangan syahwat.” Yakni perkara yang akan membangkitkan nafsu dan pemikiran mengenai perkara yang berhubungkait dengan syahwat. Bukankah sebab terpikat dan tergodanya isteri Al-Aziz terhadap Nabi Yusuf a.s. dan perangkap yang diciptakannya untuk memikat Nabi Yusuf disebabkan masa terbuang atau masa lapang yang sedang dilaluinya. Bahaya masa terluang ini akan lebih serius lagi bagi para golongan remaja yang memiliki kekuatan naluri atau kecenderungan hawa nafsu. Apa lagi jika remaja tersebut memiliki kemampuan kewangan yang membolehkannya mencapai apa saja yang diingininya.

 

so beSyukurla pemberian tuhan.. Jgn Dok asyik mengungkapkn kata2 begitu n begini .. cntoh.. selalu ade jer statement "boringla..." eeerk.. ingt cute ker.. .. lg, "xthu nk uat per.." "bosanla.. xade keje nk uat.." per.. untungla... org sebegini blh dilebalkn sebagi org yg tidak b'Syukur... xpcye... Pk2la... hu3...n_n 
Newer Post Older Post Home http://www.CustomBloggerTemplates.com