Saturday, May 25, 2013

kaRamah Vs istiQomah

    kaRamah... thu x? pernh xdgr or org cite ker...? eh? (cer cite..x2 hu3..) aku xpernh jumpe org yg dpt karamah dri ilahi.. tp pernh dgr cite jer.. entahla... tp mmg aku pcye ia wujud... sbb itu anugerah tuhan pde hambaNYA.. eh, lupe nk bgthu...

karamah tu..  kemuliaan yang Allah kurniakan pada hamba-Nya yang bertaqwa, yang bukan bertaraf rasul dan nabi tetapi pada yang bertaraf wali. Ia berlaku pada seseorang itu dengan menyalahi adat kebiasaan, di luar logik akal atau khawariqul ‘adah. Umpamanya dapat rezeki tanpa diduga atau tanpa logik, dapat ilmu tanpa berguru, dapat bantuan yg tidak terduga, dapat kasyaf, hatif dan firasat. Ini semua dikatakan karamah.
Apa yang kita sebut tadi semuanya adalah kemuliaan yg dtngnya dari Allah. Siapa yang mahu menafikan bhwa itu semua adlh satu kemuliaan? Memiliki karamah maknanya memiliki bberapa kemuliaan yang Allah kurniakan tanpa diduga dan di luar kebiasaan.

haaaa... dh fhmkn.. tp yg pelik yea.. segelintir msyrakt kite yg obses (fanatik) dgn cite2 mcm ni... yg mesteri n ajaib... waaah... mcm bguskn... hinggakan kwajipan b'ibadah pun hendk dikaitkan dgn mestri dan kjadian2 aneh... hurm... contohnya... bila ade angkasawan t'dgr azan diangkasa leps smua takjub(tkejut). sedgkn yg lbh luar biase ialah muazin (bilal) yg istiqamah mlaungkan azan pada stiap waktu.. waktu subh, sdg org lain lena tidur... azan di angkasa lps kite hairan...  azan di muka bumi kita abaikan... mm... nauzubillah...


jdy kite kembali kpd kaedh2 biase utk mendidik diri kite. hadirkn diri ke msjid dan surau. jaga solat jemaah kite, hidupkn mjlis ilmu kite.. dan meriahkn kerja gotong-royong dan amal-amal jamai'iy yg lain. itula jln biase yg luar biase.. utk mendidik jiwa kita... iaitu... istiqamah kerna istiqamah lbh tggi nilainya dripd karamah... sbb istiqamah itu lbih sukar dan memerlukn mujahadah.. mujahadah keje kite.. manakala karamah itu  anugerah.. anugerah itu keje ALLAh... so ba sYah (b'usahala b'mujahadah...n_n)

No comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home http://www.CustomBloggerTemplates.com